ژوئن 16, 2025

ساختمان اداری – تجاری ولیعهدی

ساختمان اداری – تجاری ولیعهدی

نام پروژه: ساختمان اداری – تجاری ولیعهدی
آدرس: کرج
شرکت مشاوره: دفتر معماری هوبا دیزاین 
معمار مسئول: هومن بالازاده

همکاران طراحی: میثم احسانیان، محسن طهماسبی، پریما جهانگرد

تاریخ: 1389-1394

مساحت زمین: 440 مترمربع

مساحت ساخته شده: 5500 مترمربع

نوع پروژه: اداری، تجاری

مدیر فاز یک: نیوشا میرزایی

مدیر فاز دو: بهرام افسری

سازه: مهندس اعلایی

تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: محمد نگهبان

ناظر مقیم و مدیر اجرایی: محسن طهماسبی

ناظر مقیم: دانیال شاملو

مجری و مشاور شیشه نما: شرکت آرسیا تک، وحید شهروزی

ارائه: الهام سیفی آزاد، امیر محبی صفت، آتوسا شیران، هومن فعالی، پویه نوریان

تصویر سازی سه بعدی: مونا رضوی

عکاسان: پرهام تقی اف، استدیو دید، عباس هواشمی، پویه نوریان، بابک طوسی پور

کارفرما: محمد ولیعهدی

این ساختمان با کاربری اداری تجاری در یک زمین پر تردد و شلوغ شهر کرج واقع شده است. خیابان شهید بهشتی در این منطقه دارای یک بلوار فضای سبز برای پیاده روی است. ایده ی اولیه این طرح با نگاهی تحلیلی از کیفیت ساختمان های ساخته شده در این خیابان به وجود آمد و هرچند که زمین پروژه مابین دو بلوک شهری دیگر قرار داشت، ایده ی طراحی به سمتی حرکت کردکه ساختمان با فضای شهری درگیر شود .

هدف در طراحی ایجاد ارتباط بیشتر بین ساختمان و شهر در  جهت درک چند بعدی ساختمان از نقاط مختلف شهر بود به گونه ای که به زوایای مختلف دید انسان از شهر احترام گذارده شود و بتوان یک کیفیت چند بعدی را در ارتباط بین ناظر و ساختمان ایجاد کرد بر اساس این خواسته ابتدا شبکه هندسی منظمی از تحلیل شهر به وجود آمد و سپس شبکه بر اساس دیدهای شهری بر اساس هندسه ای که حداکثر دید چند بعدی را در شهر بتواند خلق کند، شکل گرفت و در مرحله ی بعد هندسه  منظمی کل حجم را شکل داد که در سازماندهی درونی فضاها نیز کشیده شد. این احجام مانند دیافراگم هایی جهت کنترل نور جنوب دیده شده اند.

ساختار سه بعدی طرح علاوه بر اینکه توانست دیدهای مختلفی از نقاط مختلف شهر برای ناظر ایجاد نماید در رابطه ی بین شهر، ساختمان و انسان رابطه ی داینامیکی بصری بر اساس حرکت ناظر پدید آورد که این رابطه از دید دیگری نیز بررسی شد و آن حرکت خورشید و ایجاد سایه های روی حجم می باشد به گونه ای که با توجه به مشخصات توده حجم در زمان های مختلف روز سایه های روی ساختمان تغییر می نماید، که این عامل باعث ایجاد یک کیفیت متغیر از سایه اندازی در نمای جنوبی و دید شهری پروژه می شود.

ایده ای که در لایه ی بعدی در درون فضا مطرح بود در امر دادن کیفیت (داینامیک) پویا به درون فضاهای اداری بود که با الهام از ایده ارسی در معماری ایران سعی شد با استفاده از رنگ در شیشه ها، حرکت خورشید به یک کیفیت نوری پویا در درون پروژه تبدیل شود که در ساعات مختلف روز همانند بیرون پروژه تاثیرهای متغیری در کیفیت بصری فضاهای داخلی واحدها بگذارد. در این روش با الهام از بازار کاشان که به تدریج رنگ آجر به رنگ فیروزه ای تغییر می یابد از دو رنگ آجری و آبی استفاده شد و این دو رنگ بر اساس هندسه حجمی نما تعریف شده اند به گونه ای که در قسمت های برجسته نما رنگ آجری و در قسمت های فرورفته رنگ آبی شیشه ها بیشتر است و این رنگ ها به صورت تدریجی و بر اساس هندسه حجم دارای تراکم متفاوتی هستند. هدف بعدی این رنگ ها کاهش میزان گرمای نور جنوب در واحدها بود که از این طریق گرمای نور جنوب تا حد زیادی توسط این بافت گرفته شود و در مصرف انرژی واحدهای اداری تاثیر گذارد. روش ایجاد رنگ های روی شیشه ها از طریق چاپ ویترای می باشد  که تغییر کیفیت نمی دهد و ما بین شیشه دو جداره اجرا شده.

حجم نمای جنوب ساختمان تحت تاثیر دو قسمت که یکی ورودی اداری و دیگری بالکن های واحدهای بزرگتر دو طبقه بالای ساختمان قرار گرفته این دو بخش هریک نقش کارکردی خاص برای تغییر کاربریهای پروژه در طبقات پایین و بالا داشته و سعی در ایجاد خواسته های عملکردی با حفظ یکپارچگی در حجم ساختمان شده فضایی که ورودی ساختمان را تعریف کرده به صورت یک فضای نیمه باز مرتبط با شهر تعریف شده که از این قسمت افراد وارد لابی بخش اداری می شوند  و بخشی از ساختار حجمی پروژه بوده که کیفیت جداره های این بخش هماهنگ با بافت شیشه های نما با دو کیفیت از شیشه های شفاف و دیگری المان های نورپردازی  با هندسه یکسان می باشدکه سعی در ارتباط بیشتر جزییات فضا ی ورودی  با ایده کل ساختمان داشته است.

11_Photo_by_Pooyeh_Nouryan-2

12__Photo_by_Pooyeh_Nouryan

16_Photo_by_Deed_Studio

18_photo_by_Abbas__Havashemi

04_Photo_by_Parham_Taghi-of

10_Photo_by_Pooyeh_Nouryan

02_Photo_by_Parham_Taghi-of

01_Photo_by_Parham_Taghi-of

08_Photo_by_Parham_Taghi-of

13_Photo_by_Pooyeh_Nouryan

19_Photo_by_Babak_Toosipour

05_Photo_by_Parham_Taghi-of

21_Photo_by_Babak_Toosipour

20_Photo_by_Babak_Toosipour

22_Photo_by_Babak_Toosipour

detail_(1)

detail_(2)

detail_(3)

detail_(8)

detail_(4)

detail_(5)

detail_(6)

detail_(7)

detail_(9)

کلمات کلیدی

مطالب مرتبط